• تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 دی 1402 - 5:44
  • کد خبر : 4378
  • چاپ خبر

نگاهی به غرفه تعزیه در نمایشگاه لامرد

به گزارش پایگاه خبری افق فارس، در بازدید از نمایشگاه دستاوردهای فرهنگی، هنری واجتماعی لامرد که درسالن ورزشی شهید نعیمی لامرد برپا شده است، گذرمان به غرفه تعزیه افتاد.  دراین غرفه با تصاویر و اشیاء و ابزار جالب و متنوعی مواجه شدم. تصاویر متعددی از تعزیه های مختلف از محلات شهرستان لامرد، همچنین اشیاء و

به گزارش پایگاه خبری افق فارس، در بازدید از نمایشگاه دستاوردهای فرهنگی، هنری واجتماعی لامرد که درسالن ورزشی شهید نعیمی لامرد برپا شده است، گذرمان به غرفه تعزیه افتاد.  دراین غرفه با تصاویر و اشیاء و ابزار جالب و متنوعی مواجه شدم. تصاویر متعددی از تعزیه های مختلف از محلات شهرستان لامرد، همچنین اشیاء و ابزار متعددی از لوازم تعزیه همانند لباس‌های تعزیه در رنگهای مختلف، زره، کلاهخود، چکمه، طبل و…
درباره اهداف راه اندازی این غرفه از دست اندرکاران جویا شدم.
سیدمجید(علی)عمرانی مدیر اموراجرایی مرکز تعزیه داری محله بنی هاشم شهرستان لامرد در آنجا حضور داشت و به اختصار به تشریح برخی  اهداف غرفه تعزیه دراین نمایشگاه پرداخت.
وی افزود: تعزیه مهم‌ترین هنر آیینی منطقه لامرد محسوب می‌شود، چنین فضایی برای نخستین بار در محیط نمایشگاهی در اختیار این هنرآیینی قرار می‌گیرد و امید که در نمایشگاه‌های بعدی نقص‌ها برطرف شود.

وی با بیان برخی از اهداف و فعالیت‌های غرفه تعزیه یادآور شد: نمایش ابزار و لوازم  و فرم لباسهای سنتی تعزیه منطقه لامرد که در پیشینه بیش از یک و نیم قرن تعزیه همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد، پخش تصویری یا صوتی برخی از مجالس تعزیه و توجه دادن مخاطبان به نواهای اصیل تعزیه خوانی منطقه لامرد که متأسفانه در یکی دو دهه اخیر در برخی محلات دستخوش تغییرات نامتعارفی شده،  معرفی متصدیان پیشین مجالس تعزیه که در ادوار گذشته تعزیه داری زحمت زیادی برای برپایی مجالس تعزیه سیدالشهدا متحمل شدند،  معرفی نسخه خوانهای قدیمی تعزیه منطقه لامرد از اولیا خوانها و اشقیاخوانها که نوا و آداب و افعال تعزیه خوانی آنها تا عصر حاضر مورد استفاده و استمرار است، از جمله فعالیت‌های این غرفه است.

از میان تصاویر نصب شده در این غرفه، عکس سیاه و سفیدی توجهم را جلب نمود که در توضیح آن نوشته بود؛ قدیمی‌ترین عکس تعزیه جنوب فارس(شهرستان های لامرد ومهر) و در آن عکس، چهار شخص تعزیه خوان سوار بر اسب دیده می‌شوند.
درباره این عکس از آقای عمرانی توضیح خواستم، گفت: این عکس مربوط به تعزیه روز شهادت حضرت اباالفضل العباس علیه السلام در محله بنی هاشم شهرستان لامرد و متعلق به سالهای آغازین دهه چهل خورشیدی است. دراین عکس، نسخه خوانها به ترتیب مرحوم سیدابوالحسن عمرانی(نسخه خوان حضرت اباالفضل علیه السلام)مرحوم سیدحسین عمرانی(نسخه خوان حضرت علی اکبر)مرحوم سیدعبدالحسین احمدی(نسخه خوان شمر)مرحوم مشهدی فریدون صفری(نسخه خوان عمرسعد)حضوردارند؛ 
وی یادآور شد: این عکس بهمراه برخی دیگر از تصاویر نسخه خوانهای قدیمی تعزیه و تصاویر متصدیان فقید تعزیه منطقه لامرد در ادوار پیشین، بوسیله مرکز مطالعات تعزیه پژوهی جنوب ایران (دفترلامرد) در اختیار این غرفه قرار داده شده است.
عمرانی اظهار کرد: در عصری که از سوی رسانه های معاند برای زدودن فرهنگ بومی و سنتی جوامع تلاش فراوانی صورت می‌گیرد، معرفی این هنر آیینی، بسیاری از مخاطبان را متوجه گنجینه ارزشمند تاریخی، ادبی، هنری و فرهنگی خود یعنی تعزیه می نماید. بنابراین شایسته است در راستا اهتمام بیشتری به خرج داد.

خبرنگار: رضا عبداله زاده

لینک کوتاه

برچسب ها

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.