• تاریخ انتشار : پنجشنبه 13 مرداد 1401 - 16:08
  • کد خبر : 3109
  • چاپ خبر

تازه ترین کتاب نوحه های جنوبی با عنوان «نوای حق» منتشر شد

در محرم جاری؛ کتاب نوحه های سینه زنی و زنجیرزنی جنوبی با عنوان «نوای حق» روانه بازار کتاب شد.




به گزارش پایگاه خبری افق فارس، محمود حق‌شناس گردآورنده نوحه‌های جنوبی و مداح اهل‌بیت درباره اثر مکتوبش که به تازگی مورد استقبال مداحان قرار گرفته است، افزود: در حسینیه‌ها و مراکز مذهبی لامرد، بیشتر نوحه‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی دست‌نویس و پراکنده و برگرفته از شاعران مختلف که دارای سبک جنوبی ایران بوده توسط مداحان خوانده می‌شد که لازم دانستم این اشعار را جمع‌آوری و در قالب کتاب «نوای حق» به چاپ برسانم تا مداحان و نوحه‌سرایان مکتب اهل بیت علیه السلام از این اشعار بهره جویند.
وی ادامه داد: این کتاب شامل ۱۵۰ نوحه شاخص و رایج براساس ایام دهه اول محرم؛ هر روز به نام یکی از شهدای واقعه کربلا تنظیم گردیده که هر کدام با یک شیوه و سبک خوانده می‌شود و عاشقان اباعبدالله الحسین علیه السلام و یاران باوفایش به عزاداری می‌پردازند.


حق‌شناس اظهار کرد: از نکات برجسته نوحه خوانی مداحان جنوبی، صدای زیبا و روان، حجم صدا، زنگ حزین، نوای گیرا، اوج و فرودها و تحریرهای بی نقص در نوحه‌ها بویژه نوحه واحد است.
اشعار و نوحه‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی به سبک جنوب که در این کتاب جمع آوری شده از سرایندگان برجسته و به سبک راغب فالی و شایق تراکمه‌ای و شاعران دیگری از مناطق مختلف کشور؛ اِبْنِ حُسامِ قُهِسْتانی،‌ جوهری مروی، جودی خراسانی، بیدل قزوینی، مقبل کاشانی و… است.
به گفته وی، در ماه محرم امسال؛ کتاب «نوای حق» با گردآوری محمود حق شناس و طراحی جلد محمد مهدی واعظ‌زاده با شمارگان ۵۰۰ جلد و در قالب ۱۹۷ صفحه به قیمت ۶۰ هزار تومان از سوی نشر ایراهستان روانه بازار کتاب شد.
محمود حق شناس که برای جمع‌آوری این نوحه‌ها کوشیده نیز دبیر بازنشسته، روزنامه‌نگار، مداح اهل‌بیت، رئیس هیئت مذهبی چهارده معصوم علیه السلام لامرد و دبیر هیئت‌های مذهبی لامرد به مدت شش سال و رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در لامرد و مهر طی دهه هشتاد را در کارنامه فرهنگی-مذهبی دارد.
کتاب تازه انتشار یافته‌ی «نوای حق» که اکنون با استقبال مداحان روبرو شده است را می‌توان از طریق ارتباط با نویسنده آن به شماره‌ی واتساپی ۰۹۰۵۰۳۷۵۰۱۴ تهیه کرد.

لینک کوتاه

برچسب ها

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.