• تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 تیر 1401 - 4:13
  • کد خبر : 3066
  • چاپ خبر

چشمه آب گرم لامرد؛ چشم انتظار حمایت «میراث» و «صنایع»

در راستای ارتقای صنعت توریسم و جلوگیری از فوت هموطنان در چشمه آب گرم لامرد جنوب فارس، ساخت یک مجموعه رفاهی-ورزشی و استقرار سایر امکانات ضرورت دارد که تاکنون احیای این ظرفیت طبیعی مغفول مانده است.

به گزارش افق فارس به نقل از ایلنا، چشمه آب گرم (آوباد AOWBAD) لامرد فارس (با مختصات x=۷۳۶۶۱۰  و Y=۳۰۲۵۳۱۹ ) حد فاصل  روستای کرزا-کارخانه سیمان لامرد- روستای کشکو و در فاصله ۲۰ کیلومتری از مرکز شهر لامرد واقع شده است که علاوه بر قابلیت‌های گردشگری، خواص معدنی و درمانی نیز دارد.

عکس چشمه آبگرم  8

با استناد به گزارش استعدادیابی سال ۹۹ اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لامرد، این چشمه آب گرم در تمامی فصل‌های سال، پذیرای گردشگران است و دارای مواد معدنی و گاز سولفید هیدروژن (H۲s) که کیفیت آب آن اسیدی با PH=۶.۴ و قابلیت هدایت الکتریکی آن برابر با EC=۸۸۰۰ میکروموهوس بر سانتیمتر مربع است و دمای متوسط آن ۳۰ درجه سانتی‌گراد بوده و از این لحاظ در زمره چشمه‌های آب گرم معدنی قرار دارد.

نوع چشمه به طور احتمال گسلی است و در محل آبرفت‌های دوره کواترنر رخنمون شده است و از لحاظ ساختار به صورت زهکشی و به لحاظ آبدهی دائمی و از لحاظ کیفیت معدنی است.

عکس چشمه آبگرم  6

میزان متوسط دبی اندازه‌گیری شده براساس آخرین آماربرداری شرکت سهامی آب منطقه‌ای فارس در حداقل و حداکثر آبدهی حدود ۱.۲۵ در ابتدای فصل زمستان تا ۵ لیتر در ثانیه در میانه فصل بهار می‌باشد.

عکس چشمه آبگرم 2

تصاویر ماهواره متوالی حدود ۴ سال از ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ نشان می‌دهد چشمه مذکور تحت تاثیر رودخانه فصلی مهران نبوده و وجود دو حلقه چاه پیزومتر اندازه‌گیری شرکت سهامی آب منطقه ای فارس در دو سوی چشمه مذکور، منشاء آب از سازنده‌های تبخیری گروه فارس و از ارتفاعات مجاور بوده و به نحوی که عمق سطح آب در اطراف چشمه حدود یک متری سطح زمین است در حالی که عمق سطح آب در رودخانه مهران به صورت زهکش دشت و حدود ۲ متری است.

عکس 2017
عکس 2020

در فصول بارندگی که از دی ماه شروع شده و تا فروردین ادامه دارد چشمه مذکور در ماکزیمم آبدهی است به نحوی که تا شعاع ۱۵۰۰ متری اطراف چشمه تحت تاثیر قرار گرفته و تصویری بیضوی از دریاچه‌ای فصلی به قطر حدود ۲۵۰۰ متر با حوضچه‌های متعدد حاصل از رسوبات نمکی و ترکیبات رنگی مختلف بوجود می‌آورد. ترکیبات شیمیایی غالب سولفاته بوده و نمک‌های رسوبی بجا مانده، ترکیبات شیمیایی مختلفی از جمله اکسید آهن و منگنز و احتمالا باریم و فلور نیز دارا است و به نحوی که رنگ‌های سبز قرمز زرد خاکستری و قهوه‌ای مشاهده می‌شود.

برای مشخص کردن نوع و تیپ آب معدنی موجود، باید یک طرح مطالعاتی قوی تعریف و اجرایی شود که تاکنون اقدام جدی صورت نگرفته است اما وجود گاز سولفید هیدروژن به وضوح قابل استشمام است. این گاز بی‌رنگ، سمی و آتشگیر که بوی آن شبیه به بوی تخم مرغ فاسد و به صورت گاز فاضلاب و متعفن همراه با ایجاد خفقان شناخته می‌شود. این گاز از طریق ممانعت در عملکرد آنزیم و سیتوکروم اکسیداز مانع جذب اکسیژن می‌گردد. تماس کوتاه مدت (حاد) با سولفید هیدروژن باعث ایجاد سوزش و حساسیت در حلق، بینی، چشم و ریه‌ها می‌شود. تماس با غلظت‌های بالاتر آثار جدی بر سلامت به جا گذاشته و منجر به مرگ می‌شود که چشمه آب معدنی گرم آوباد لامرد نیز دارای گاز سولفید هیدروژن بوده و تاکنون به علت نبود امکانات و آشنایی نداشتن مراجعین با نوع گاز موجود، سبب مرگ بسیاری از استفاده‌کنندگان شده است.

این چشمه و اطراف آن دارای ویژگی‌های طبیعی بسیاری است، تالاب زیبایی در نزدیکی آن قرار دارد که مقصد مناسبی برای سرمایه‌گذاری در بخش صنعت گردشگری به شمار می آید.

عکس چشمه آبگرم  4

چشمه‌ آب گرم و معدنی لامرد باتوجه به ویژگی‌های گفته شده، از نظر درمان درد مفاصل و استخوان نیز مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی از حوزه کشورهای خلیج فارس بوده که حال باتوجه به نبود امکانات مناسب رفاهی-ورزشی و سکونتگاه و بی‌توجهی‌ها؛ این ظرفیت طبیعی و خدادادی مغفول مانده است.

انتظار می‌رود تا وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان متولی اصلی همراه با صنایع لامرد از جمله کارخانه سیمان، منطقه ویژه اقتصادی، مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب که نسبتا همجوار با این چشمه هستند و همچنین مشارکت سایر صنایع و سرمایه‌گذاران؛ این ظرفیت طبیعی را برای توسعه صنعت توریسم و استفاده خانواده کارکنان صنایع و عموم شهروندان احیا کند.

گزارش: مرتضی عبداله‌زاده 

لینک کوتاه

برچسب ها

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.