• تاریخ انتشار : شنبه 9 مرداد 1400 - 6:45
  • کد خبر : 2794
  • چاپ خبر

آغاز عملیات لوله‌گذاری طرح انتقال آب خلیج فارس به منطقه ویژه اقتصادی لامرد

عملیات لوله‌گذاری طرح انتقال آب خلیج فارس به مقصد نخست منطقه ویژه اقتصادی لامرد توسط مجری و سرمایه گذار بخش خصوصی امروز شنبه (۲۶ تیر ماه)، آغاز شد.

به گزارش افق فارس به نقل از ایلنا لامرد، عملیات اجرایی این طرح در افق بلند مدت با هدف تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت استان فارس در اول اسفند ۹۷ با حضور وزاری صنعت، نیرو و اطلاعات آغاز شده بود که تاکنون ۲/۲ میلیون مترمکعب خاکبرداری از ۷/۵ میلیون مترمکعب خاکبرداری پروژه انجام شده است.

حدود ۳۰ کیلومتر (از سمت لامرد به پارسیان) از ۶۷ کیلومتر (کل مسیر) خط انتقال آب،  آماده اجرای کانال‌زنی برای لوله‌‎گذاری است، از امروز عملیات لوله‌گذاری در حدود یک کیلومتر آغاز شد که ادامه می‌یابد. 

در فاز نخست بهره‌برداری، آب خلیج فارس پس از شیرین‌سازی به روش اسمز معکوس (RO) از آبگیر ساحل بندر پارسیان واقع در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان (استان هرمزگان) توسط خط لوله (به طول ۶۷ کیلومتر) به منطقه ویژه اقتصادی لامرد منتقل می‌‌شود و با طراحی این خط نیز انتقال آب به دیگر مناطق استان فارس امکان‌پذیر است. 

درحالی سرمایه‌گذار و مجری پروژه با اطمینان خاطر، عملیات اجرایی  لوله‌گذاری خط انتقال آب را آغاز می‌کند که در تاریخ هشتم تیر جاری، الحاقیه قرارداد خرید تضمینی آب از سرمایه‌گذار برای صنایع منطقه ویژه اقتصادی لامرد به امضای سرمایه‌گذار پروژه (شرکت فرا آبرسان سرزمین) و منطقه ویژه اقتصادی لامرد به نمایندگی از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) رسید.

قرارداد سرمایه‌گذاری و فروش آب در اسفندماه ۹۷ با سرمایه گذار بخش خصوصی (شرکت فرا آبرسان سرزمین) امضا شده بود که در راستای آن، این الحاقیه شماره یک با سرمایه‌گذار منعقد شد.  

برپایه الحاقیه این قرارداد، خرید ۴/۲۵ میلیون مترمکعب آب (چهار و بیست و پنج میلیون مترمکعب) در سال  توسط منطقه ویژه اقتصادی لامرد تعهد شده که سازمان این منطقه، آب را به صورت پلکانی از سرمایه‌گذار بخش خصوصی خریداری می‌کند.

منطقه ویژه اقتصادی لامرد برای حمایت از سرمایه‌گذار بخش خصوصی، مبلغ سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال را برای پیش خرید آب در طول مدت ساخت به سرمایه گذار پرداخت می‌کند.

امضای الحاقیه قرارداد یاد شده علاوه براطمینان خاطر بیشتر سرمایه‌گذار و شتاب‌بخشی خط انتقال آب خلیج فارس به استان فارس نیز اعتماد متقاضیان سرمایه‌گذاری احداث پتروشیمی و پایین‌دست آن برای حضور در این کانون صنعتی، جلب می‌شود.

براساس جزییات فنی و طراحی پروژه، قطر خط لوله هزار میلی متر و ظرفیت خط ۶۰ میلیون مترمکعب در سال است.

حجم کل سرمایه‌گذاری پروژه از سوی سرمایه‌گذار،  ۱۷هزار میلیارد ریال (۷ هزار میلیارد ریال خط انتقال آب و ۱۰ هزار میلیارد ریال آب شیرین کن) اعلام شد.

مدت زمان اجرای پروژه ۲ سال است که ۳۰۰ نفر در دوران ساخت و ۶۰ نفر در دوران بهره‌برداری مشغول به کار می‌شوند.

تاسیسات آب شیرین کن در مساحت تقریبی ۶/۳  هکتار در سایت منطقه ویژه اقتصادی پارسیان (استان هرمزگان) واقع است که ظرفیت شیرین‌سازی سالیانه ۱۵ میلیون مترمکعب در فاز نخست را دارد.

لینک کوتاه

برچسب ها

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.