• تاریخ انتشار : سه شنبه 15 مهر 1399 - 9:24
  • کد خبر : 1143
  • چاپ خبر

افزایش جمعیت گونه های حیات وحش در لامرد با مشارکت جوامع محلی

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لامرد (فارس) از افزایش جمعیت «کَل، بُز و قوچ و میش» منطقه شکار ممنوع کوه هوا و تنگ خور با مشارکت ارزشمند جوامع محلی خبر داد.

محمدعلی سلمان‌پور در گفت و گو با خبرنگار ایلنا از لامرد گفت: منطقه شکار ممنوع کوه هوا و تنگ خور از سال ۱۳۷۸ به عنوان منطقه شکار ممنوع انتخاب شده ‌است. به منظور حفاظت از این منطقه در سال ۱۳۸۰ پاسگاه محیط‌بان کوه هوا ساخته می‌شود و چهار نفر محیط‌بان از حیات وحش این منطقه حفاظت می کنند. 

وی تصریح کرد: منطقه شکار ممنوع کوه هوا و تنگ خور از نظر تنوع زیستی میزبان زیرگونه قوچ و میش منحصر به فرد لارستان و کل و بز است. چهار گونه گربه سان مانند پلنگ، کاراکال، گربه جنگی و گربه وحشی در این منطقه، زیست می‌کنند و همچنین روباه معمولی و شاه روباه یافت می‌شود.  

به گفته رئیس اداره حفاظت محیط زیست لامرد، پنج گونه مار سمی (جعفری،کبری سیاه،شاخدار و افعی پلنگی) در منطقه مذکور وجود دارد و گونه های نظیر عقاب دوبرادر در این منطقه زاداوری دارند و پرندگانی مانند کبک و تیهو در آنجا به وفور یافت می‌شود.

این مسئول افزود: انجمن زمین و زندگی علامرودشت (لامرد) فعالیت جدی حفاظت از این گونه‌ها را با همکاری اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لامرد از سال ۱۳۹۵ آغاز کرد و با احداث ۱۰ باب آبشخور و یک باب پاسگاه قرقبانی و استخدام ۳ قرقبان در قالب حفاظت مشارکتی سبب افزایش جمعیت حیات وحش منطقه شکار ممنوع کوه هوا و تنگ خور شد بطوریکه طی آمار سرشماری سال گذشته از این منطقه، جمعیت «کَل، بُز و قوچ و میش» از تعداد ۸۴ راس در سال ۹۵ به ۸۰۹ راس در سال ۹۸ رسید. 

سلمان پور ادامه داد: از دیگر فعالیت‌های این انجمن مشارکت در آموزش دانش آموزان در قالب مدارس جامع محیط زیستی و تهیه نوشت افزار جهت دانش آموزان عشایری ساکن در اطراف کوه هوا است.

وی اضافه کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست فارس با اختصاص یک دستگاه تانکر آبرسان سبب سهولت آبرسانی به آبشخورها شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لامرد اظهار کرد: امسال انجمن زمین و زندگی علامرودشت قصد احداث آب انبار جهت ذخیره آب در زمستان و بهره برداری از آن در آبرسانی به آبشخور در فصل  تابستان را دارد.

منطقه شکار ممنوع کوه هوا و تنگ خور حدود ۱۳۰ هزار هکتار وسعت دارد و از نظر تقسیمات سیاسی در حوزه سه شهرستان خنج، گراش و لامرد واقع شده است.

لینک کوتاه

برچسب ها

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.