• تاریخ انتشار : جمعه 13 خرداد 1401 - 16:32
  • کد خبر : 3523
  • چاپ خبر

چرا باید مالیات بپردازیم؟

به گزارش پایگاه خبری افق فارس، صفیه عبداله زاده – خبرنگار/مالیات همواره یکی از موضوعات مورد بحث در جامعه است و مخالفان و موافقان خود را دارد،بعضی اوقات اجرای قانونی جدید، فرار مالیاتی و .. بحث مالیات را در جامعه داغ و به کانون توجه رسانه ها وشهروندان تبدیل می کند.صرف نظر از این هیجانات

به گزارش پایگاه خبری افق فارس، صفیه عبداله زاده – خبرنگار/مالیات همواره یکی از موضوعات مورد بحث در جامعه است و مخالفان و موافقان خود را دارد،بعضی اوقات اجرای قانونی جدید، فرار مالیاتی و .. بحث مالیات را در جامعه داغ و به کانون توجه رسانه ها وشهروندان تبدیل می کند.صرف نظر از این هیجانات و توجهات زودگذر حقیقت این است که مالیات به عنوان یک شیوه مناسب،نوین ونسبتاً پایدار برای تامین منابع مالی مورد نیاز دولت ها در غالب کشورهای جهان پذیرفته شده است.با اینحال نقش مالیات نیازمند واکاوی است و دولت ها باید بتواند برای شهروندانش ضرورت پرداخت مالیات را توجیه کنند.با این نگرش بخشی از بایسته های پرداخت مالیات را بررسی می کنیم.

اصولا ًمالیات بخشی از درآمدهای افراد جامعه یا سود فعالیت‌های اقتصادی است که به‌صورت اجباری و بلاعوض در اختیار دولت قرار می‌گیرد. دولت موظف است این درآمدها را برای بهره‌وری بهتر از منابع موجود و ایجاد بستری مناسب برای بهبود امکانات و شرایط لازم، در فعالیت‌های مختلف اقتصادی صرف کند. تصمیمات دولت به دلیل انسجام بالا و دید کلانی که نسبت به جامعه دارد بهتر از رفتار فردی مردم می‌تواند این امر را محقق کند.

بدون پرداخت مالیات، دولت در تأمین بودجه با مشکلات عدیده ای مواجه می‌شود.تکیه بر منابع ناپایدار حاصل از صادرات نفت جوابگوی هزینه های عمومی نیست.هزینه ها ونیازها روز به روز در حال افزایش ودرآمدهای نفتی رو به کاهش است.حتی به نوعی تکیه بر منابع نفتی پیش خور کردن ثروت و منابع آیندگان است، از این منظر مالیات تامین کننده افق های روشنی برای آینده است.

از طرف دیگر ناتوانی دولت در تأمین منابع مالی به معنی از اختلال در نظام اقتصادی کشور خواهد بود. شاید شهروندان این احساس را داشته باشند مالیات یک هزینه یا خرج اضافی است که از جیب آنها پرداخت می‌شود درصورتی که امتناع از پرداخت مالیات، شهروندان نیز خود به عنوان بخشی از این نظام اقتصادی دچار ضرر و زیان خواهند شد.پرداخت مالیات توسط شهروندان به تقویت ایفای نقش های نظارتی و کنترلی مورد انتظار از دولت در اقتصاد یاری می رساند،از طرف دیگر شهروندان با پرداخت مالیات در تامین هزینه های مالی خدمات رفاهی وشهری مشارکت می کنند.

همچنین امتناع از پرداخت مالیات باعث ضعف ساختارهای حمایتی خواهد شد. بخشی از مالیات دریافتی صرف حمایت از کسب‌وکارهای مختلف و تأسیس فرصت‌های جدید اقتصادی خواهد شد. پس با پرداخت مالیات به نوعی به رونق اقتصادی و حمایت از ایجاد کسب‌وکار ها کمک می‌کنید. رونق اقتصادی دیر یا زود اثر مثبت خود را بر کسب و کار شهروندان اعمال می‌کند. همانطور که ضعف اقتصادی نیز همین خصوصیات را دارد.

نهایتا ً اینکه پرداخت مالیات یک مسئولیت اخلاقی و اجتماعی است. این کاملاً منطقی است که شهروندان در برابر خدمات مختلفی که از دولت دریافت می‌کنید، هزینه‌هایی را نیز متقبل شوید. امنیت شهروندان درگرو یک سیستم دفاعی، امنیتی و نظام قضایی است که منابع مالی آن را دولت باید پرداخت کند، پس قاعدتاً باید در برابر این امنیت که خدمت دولت است، هزینه‌ای تحت عنوان مالیات بپردازند.

لینک کوتاه

برچسب ها

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.