• تاریخ انتشار : دوشنبه 2 خرداد 1401 - 16:12
  • کد خبر : 3508
  • چاپ خبر

نقش مالیات بر ارزش افزوده بر مبادلات اقتصادی

به گزارش پایگاه خبری افق فارس، طیبه عبداله زاده – خبرنگار/به منظور همگام شدن با اقتصاد در حال تغییر سریع امروزی،سیستم های مالیاتی جهان باید پیوسته خود را تطبیق داده و به روز باشند.به دلیل ماهیت پویای اقتصاد به سختی می توان تعادل مالیاتی را به دست آورد. مالیات ها باید به گونه ای تعیین

به گزارش پایگاه خبری افق فارس، طیبه عبداله زاده – خبرنگار/به منظور همگام شدن با اقتصاد در حال تغییر سریع امروزی،سیستم های مالیاتی جهان باید پیوسته خود را تطبیق داده و به روز باشند.به دلیل ماهیت پویای اقتصاد به سختی می توان تعادل مالیاتی را به دست آورد. مالیات ها باید به گونه ای تعیین شوند که دولت ها بدون ایجاد انحرافات اقتصادی به اهداف خود برسند.مالیات بر ارزش افزوده ممکن است راه حلی در این راه باشد،زیرا فقط مصرف را محدود می کند و نه تولید یا سرمایه گذاری را.

مالیات بر ارزش افزوده یک سیستم مالیاتی غیر مستقیم پذیرفته شده در سراسر جهان است وهم اکنون در بیش از ۱۵۰ کشور اجرا شده است وپذیرش و افزایش چشمگیر مالیات بر ارزش افزوده در سراسر جهان به این دلیل است که مالیات بر ارزش افزوده راه خوبی برای افزایش منابع و نوسازی سیستم کلی مالیات و مبادلات اقتصادی است.در حال حاضر،مالیات بر ارزش افزوده سومین منبع مهم درآمد مالیاتی برای دولت ها در جهان پس از سهم های تامین اجتماعی و مالیات بردرآمد اشخاص است.

مالیات بر ارزش افزوده روشی برای اخذ مالیات است که سالهاست وجود دارد.ایده پشت این نوع مالیات این است که از مرحله خرید مواد اولیه تا فروش محصول نهایی،مالیات بر مصرف کننده اعمال می شود که این مالیات شامل فروش خدمات نیز می شود.این مالیات بر کلیه عملیات تجاری از جمله ساخت و توزیع کالا و ارائه خدمات اعمال می شود.این مالیات در نهایت بر عهده مصرف کننده است و از تجارت دریافت نمی شود.

نحوه عملکرد مالیات بر ارزش افزوده مشابه مالیات بر فروش است با این تفاوت که هر فرد در زنجیره مالیات پرداخت می کند.از مزایای سیستم مالیات بر ارزش افزوده این است که اجرای آن می تواند سیستم مالیات بردرآمد را در کشور از بین ببرد. مالیات بر ارزش افزوده بسیار کارآمد است و می تواند درآمد بیشتری ایجاد کند.این مالیات می تواند به مشکل مالیات بر فروش آنلاین پایان دهد،زیرا هم فروش آنلاین و هم فروش آفلاین را تحت نظارت مالیات قرار می دهد.همچنین می تواند درآمد اضافی ایجاد کند و به کاهش کسری کمک کند.این پول می تواند به تامین منابع بخش سلامت نیز کمک نماید.

فعالان اقتصادی در این نظام مالیاتی تکالیفی را بر عهده دارند که ثبت نام،اخذ صورتحساب و پرداخت مالیات در زمان خرید کالاها و خدمات،صدور صورت حساب و دریافت مالیات در زمان فروش،نگهداری اسناد و ثبت اطلاعات خرید و فروش ها در دفترهای قانونی شرکت و تسلیم اظهارنامه ساده و تسویه حساب مطالبات و بدهی های مالیات بر ارزش افزوده به صورت فصلی از این تکلیف ها است.

با توجه به نتایج اصلی استقرار نظام مالیات بر ارزش افزوده،شفاف سازی تدریجی مبادلات اقتصادی به دلیل ویژگی خود کنترلی این مالیات و قابلیت ردیابی معاملات در زنجیره های واردات،تولید،توزیع و صادرات و تشویق صادرات و حمایت از سرمایه گذاری و تولید از جمله مزایای این نوع از نظام مالیاتی است.

لینک کوتاه

برچسب ها

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.