• تاریخ انتشار : دوشنبه 15 آبان 1402 - 5:56
  • کد خبر : 4066
  • چاپ خبر

نعیمی:فشار کشورهای عربی به آمریکا می‌‌تواند باعث آتش‌بس شود

کارشناس مسائل منطقه گفت: تصاویری که در حال مخابره شدن به دنیا است باعث شده که فشار به آمریکا و اسرائیل بیشتر شود و در این رابطه افکار عمومی در کشورهای عربی هم به اعتراض دست زده‌اند. «مصیب نعیمی» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به سخنان سیدحسن نصرالله در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد:


کارشناس مسائل منطقه گفت: تصاویری که در حال مخابره شدن به دنیا است باعث شده که فشار به آمریکا و اسرائیل بیشتر شود و در این رابطه افکار عمومی در کشورهای عربی هم به اعتراض دست زده‌اند.

«مصیب نعیمی» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به سخنان سیدحسن نصرالله در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: سخنرانی دبیرکل حزب‌الله لبنان به نوعی یک سخنرانی درست و دارای منطق و استدلال‌های صحیح بود که به‌رغم وضعیت بحرانی در منطقه پیام‌های بسیار مهمی برای آمریکا و رژیم صهیونیستی داشت. برای تحلیل سخنان نصرالله باید جغرافیای حضور وی یعنی لبنان را مدنظر قرار دهیم؛ چراکه در این کشور همچنان مشارکت در قدرت به صورت چند ضلعی بوده که البته مشکلاتی هم در بیروت از حیث سیاسی وجود دارد. در این میان دبیرکل حزب‌الله لبنان به این موضوع اشاره کرد که تمام جریان‌های مقاومت می‌توانند وارد روند دفاع از فلسطین و ساکنان غزه شوند، و در جای دیگر بحث افراط‌گرایی در تل‌آویو و رفتار رادیکال کابینه نتانیاهو علیه غزه را مورد انتقاد قرار داد.

وی ادامه داد: سیدحسن نصرالله در جای دیگری از سخنان خود به رفتار آمریکا و جایگاه این کشور در جنایات اخیر غزه اشاره کرد و از این‌رو باید بگویم که وی توانست اوضاع را به خوبی تحلیل کند و در جای دیگر هم اسرائیل و آمریکا را در ابهام رها کرد. مسأله اینجاست که اگر رژیم صهیونیستی اقدام به شروع عملیات در جبهه شمالی کند و با لبنان وارد درگیری شود بدون تردید حزب‌الله لبنان هم وارد این پرونده خواهد شد و در شمال اقدام به درگیری با ارتش اسرائیل خواهد کرد. حماس هم در حال ضربه زدن به اسرائیل در مناطق جنوبی است اما باید متوجه بود که حزب‌الله عموماً در درگیری‌های اینچنینی مانند جنگ ۳۳ روزه، به صورت انفرادی وارد معرکه شده و حالا هم به نظرم یک تقسیم‌بندی مشخص میان اجزای محور مقاومت در سراسر منطقه برای مقابله با آمریکا به اسرائیل وجود دارد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: در مقابل ادامه روند مذکور موجب می‌شود که کودک‌کُشی اسرائیل در غزه و ویران کردن زیرساخت‌های اساسی این منطقه ادامه پیدا کند و فکر می‌کنم که با توجه به پایداری و مقاومت مردم غزه، احتمال دارد که اسرائیل آتش‌بس و تبادل اسرا را بپذیرد. تصاویری که در حال مخابره شدن به دنیا است، باعث شده که فشار به آمریکا و اسرائیل بیشتر شود و در این میان آلمان و فرانسه اقدام به سکوت کردند ولی در نهایت اگر حمایت آمریکا از اسرائیل نباشد، تل‌آویو در همان روزهای اول به زانو درآمده بود. کما اینکه حالا هم ضربات سنگینی به این رژیم وارد شده اما بحث اینجاست که ایالات متحده همچنان نتوانسته اسرائیل را در این پرونده مهار کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بدون شک جلسه وزیر خارجه ایالات متحده با همتایان خود از عربستان سعودی، امارات، مصر، اردن و غیره یک نوع هشدار و اخطار به واشنگتن خواهد بود؛ چراکه شهروندان کشورهای عربی بر حکام خود اعمال فشار کرده‌اند و در تنگنای عجیبی قرار گرفتند و به همین دلیل آنها هم به آمریکا فشار وارد می‌کنند تا در نهایت بتوانند اسرائیل را مهار کرده و به نوعی آتش‌بس را در این ناحیه اجرایی کنند. به همین جهت معتقدم که احتمالاً آتش‌بس برقرار خواهد شد؛ چراکه در صورت عدم اجرای آتش بس، مقاومت فلسطین هم به عکس‌العمل‌های رادیکال علیه تل‌آویو دست خواهد زد.

لینک کوتاه

برچسب ها

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.