• تاریخ انتشار : دوشنبه 30 خرداد 1401 - 17:49
  • کد خبر : 3483
  • چاپ خبر

نحوه اعلام تجاری بودن حساب بانکی

به گزارش پایگاه خبری افق فارس/ رضا عبداله زاده – مدیر مسئول/ نحوه اعلام تجاری بودن حساب بانکی به سازمان مالیات و مراحل آن، به منظور جداسازی و تفکیک این حساب ها از حساب های غیر تجاری شخص و شفافیت در حساب های مالی مودیان، به روش اینترنتی و از طریق سایت عملیات الکترونیکی امور

به گزارش پایگاه خبری افق فارس/ رضا عبداله زاده – مدیر مسئول/ نحوه اعلام تجاری بودن حساب بانکی به سازمان مالیات و مراحل آن، به منظور جداسازی و تفکیک این حساب ها از حساب های غیر تجاری شخص و شفافیت در حساب های مالی مودیان، به روش اینترنتی و از طریق سایت عملیات الکترونیکی امور مالیاتی کشور، انجام می گیرد. ضمانت اجرای عدم انجام این تکلیف نیز جریمه مالیاتی ۱۰ درصد و محرومیت از معافیت ها و مشوق های مالیاتی می باشد.

تکلیف اعلام تجاری بودن حساب بانکی به سازمان مالیات کشور، که بر عهده مودیان مالیاتی حقیقی و حقوقی، همچون شرکت ها قرار گرفته، نیز مشول این قاعده بوده و ضمانت اجرای آن در قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، تعیین و مشخص شده است.

  • بند (پ) ماده ۲۲ قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، ضمانت اجرای عدم اعلام تجاری بودن حساب بانکی را مشخص کرده است؛ بر اساس این ماده، ضمانت اجرای عدم اعلام تجاری بودن حساب بانکی، مجموعه ای از موارد زیر می باشد:
  • جریمه مالیاتی، معادل ۱۰ درصد مجموع مبلغ فروش انجام شده از طریق حساب بانکی اعلام نشده یا ۲۰ میلیون ریال، هر کدام که بیشتر باشد.
  • محروم شدن مودی از معافیت های مالیاتی نرخ صفر و مشوق های در نظر گرفته شده در قانون مالیات های مستقیم، در همان سال مالی.

اعلام تجاری بودن حساب بانکی به سازمان مالیات، تنها یکی از تکالیف مقرر شده برای مودیان مالیاتی، در قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان می باشد.

با عنایت به مفاد قوانین مالیات های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده، بند (م) تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور و مواد ۱۰ و ۱۱ قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان کلیه وجوه واریزی به حساب های بانکی تجاری از کلیه طرق از جمله درگاه های الکترونیکی پرداخت، دستگاه های کارتخوان، کارت به کارت، ساتنا، پایا و … به عنوان فروش تلقی شده و مبنای محاسبات مالیاتی قرار می گیرد. بنابراین لازم است مودیان محترم مالیاتی به گونه ای اقدام نمایند که صرفا مبالغ ناشی از فعالیت های اقتصادی و تجاری به حساب های مذکور واریز شود. بدیهی است پایش سایر حساب های بانکی غیرتجاری نیز به صورت مستمر انجام شده و چنانچه مبالغی بابت فعالیت های تجاری (فروش) به آن حساب ها واریز شده  و در اظهارنامه های مالیاتی مودیان به عنوان درآمد ابراز نشود، به عنوان درآمد کتمان شده مشمول مالیات و جرایم غیر قابل بخشش خواهد شد.

لینک کوتاه

برچسب ها

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.