• تاریخ انتشار : یکشنبه 2 مرداد 1401 - 21:57
  • کد خبر : 3475
  • چاپ خبر

مالیات بر خودروهای لوکس، راهکاری جهانی برای کاهش شکاف طبقاتی

به گزارش پایگاه خبری افق فارس، رضا عبداله زاده (مدیرمسئول)/ دولت فدرال کانادا در لایحه بودجه خود برای سال ۲۰۲۲ تصمیم گرفته است بر وسایل نقلیه لوکس مالیات جدیدی اعمال کند. بر اساس گزارش های منتشر شده در رسانه های کانادا دولت تصمیم گرفته است از خودروها، قایق ها و هواپیماهای شخصی مالیات دریافت کند.

به گزارش پایگاه خبری افق فارس، رضا عبداله زاده (مدیرمسئول)/ دولت فدرال کانادا در لایحه بودجه خود برای سال ۲۰۲۲ تصمیم گرفته است بر وسایل نقلیه لوکس مالیات جدیدی اعمال کند. بر اساس گزارش های منتشر شده در رسانه های کانادا دولت تصمیم گرفته است از خودروها، قایق ها و هواپیماهای شخصی مالیات دریافت کند. خودرو و هواپیمای شخصی با قیمت بیش از ۱۰۰ هزار دلار و قایق با قیمت بیش از ۲۵۰ هزار دلار مشمول این نوع از مالیات هستند. مالیات مذکور می بایست به گونه ای محاسبه شود که حداکثر ۱۰ درصد قیمت کل وسیله نقلیه مربوطه و یا ۲۰ درصد ارزش مازاد آستانه (۱۰۰ هزار دلار برای خودرو لوکس و هواپیمای شخصی و ۲۵۰ هزار دلار برای قایق) باشد.

این نوع مالیات که مالیات بر کالاهای لوکس نامیده می شود از جمله مالیات هایی است که در اکثر اقتصادهای پیشرفته اخذ می شود. اگرچه کسب درآمدهای مورد نیاز برای تامین هزینه زیرساخت ها و خدمات عمومی از جمله مهمترین مزایای اخذ این نوع از مالیات ها است، دولت ها اهداف کلان دیگری را نیز از طریق آن پیگیری می کنند. از جمله مهمترین این اهداف، ارتقای عدالت اجتماعی و اقتصاد و تقویت نقش مالیات در کاهش شکاف طبقاتی است.

مالیات بر خودروهای لوکس در کشور ما نیز مدتی است در صدر اخبار است. سازمان امور مالیاتی کشور در راستای عمل به حکم قانونگذار در بند «ش» تبصره «۶» قانون بودجه سال ۱۴۰۰، سازوکار محاسبه و دریافت این نوع از مالیات را طراحی و اجرا کرده است.

سازمان امور مالیاتی کشور با دریافت اطلاعات خودروها از نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، مالیات خودروهای لوکس را محاسبه کرده و جزئیات مربوط به خودروهای لوکس متعلق به افراد را در درگاه ملی خدمات الکترونیکی مالیاتی بارگذاری کرده است. مالکان خودروهای لوکسی که مجموع ارزش خودروهای آنها بیش از ۱۰ میلیارد ریال باشد می توانند با مراجعه به این درگاه نسبت به مشاهده و پرداخت مالیات تعیین شده اقدام نمایند.

دارندگان خودروهای لوکس می توانند با درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir و انتخاب گزینه «مالیات خودروهای تحت تملک» نسبت به مشاهده اطلاعات مندرج اقدام کنند. نمایش تعداد و نوع خودرو به تفکیک خارجی و داخلی، نمایش ارزش خودرو به تفکیک خارجی و داخلی و میزان مالیات، امکان چاپ قبض و پرداخت آنلاین از طریق درگاه بانک ملی ایران و واریز مستقیم مالیات به شماره حساب اداره کل ذیربط، امکان ثبت اعتراض مؤدی مالیاتی و همچنین امکان انتخاب اداره کل تشکیل پرونده از جمله قابلیت های این سامانه محسوب می شود.

در اجرای این سازوکار توسط سازمان امور مالیاتی کشور، تمهید مناسبی نیز برای اعتراض به مالیات تعیین شده اندیشیده شده است. چنانچه اشخاص مشمول با توجه به حوادثی از قبیل سیل، زلزله، آتش سوزی و تصادف نسبت به ارزش خودرو یا مالیات متعلق و یا اقدامات اجرایی اعتراض داشته باشند به اعتراض آنها مطابق قانون رسیدگی خواهد شد.

لینک کوتاه

برچسب ها

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.