• تاریخ انتشار : یکشنبه 29 خرداد 1401 - 9:37
  • کد خبر : 3526
  • چاپ خبر

حمایت از تولید، رویکرد نظام مالیاتی

به گگزارش پایگاه خبری افق فارس، صفیه عبداله زاده – خبرنگار/هر دولتی برای تأمین بخش قابل توجهی از هزینه‌های اداره کشور نیازمند اخذ مالیات از شهروندانش است. با این حال، مالیات ظرفیتی است که میزان و چگونگی استفاده دولت‌ها از آن به یک اندازه مهم است. نخست اینکه، هر دولتی باید تلاش کند که سهم

به گگزارش پایگاه خبری افق فارس، صفیه عبداله زاده – خبرنگار/هر دولتی برای تأمین بخش قابل توجهی از هزینه‌های اداره کشور نیازمند اخذ مالیات از شهروندانش است. با این حال، مالیات ظرفیتی است که میزان و چگونگی استفاده دولت‌ها از آن به یک اندازه مهم است. نخست اینکه، هر دولتی باید تلاش کند که سهم خود از درآمدهای مالیاتی را افزایش دهد، بنابراین هر اندازه وزنه مالیات در درآمدهای دولت سنگین‌تر شود، بهتر است. اما نکته مهم و قابل توجه چگونگی مالیات‌ستانی است. مالیات‌ها باید طوری از مالیات‌دهندگان گرفته شود که به اقتصاد کشور و به‌ویژه تولید آسیبی نرساند.

بنابراین، اخذ مالیات‌ از معمول‌ترین و مهم‌ترین منابع مالی برای تامین درآمدهای عمومی و یکی از موثرترین ابزارهای سیاست‌های مالی دولت به شمار می رود. دولت می‌تواند به واسطه آن بسیاری از خدمات اجتماعی و رفاهی را در خدمت مردم قرار دهد و به بسیاری از فعالیت‌ها و جریانات اقتصادی و اجتماعی سمت و سوی لازم را ببخشد. از طرفی، یکی از مهم‌ترین وظایف نظام‌‌‌های مالیاتی، هدایت اقتصاد در مسیر درست آن است. درواقع دولت‌‌ با استفاده از مالیات، می‌تواند اقتصاد کشور را به سمت حمایت از تولید داخل و صنایع رقابتی هدایت کند. دولت می‌تواند با اجرای مالیات بر مصرف یا فروش، از هزینه‌های بنگاه‌های اقتصادی بکاهد و بار مالیاتی را از تولید به مصرف انتقال دهد تا صنعت گران و تولیدکنندگان انگیزه لازم برای سرمایه‌گذاری مجدد در بنگاه‌ها را داشته باشند. همچنین، دولت می‌تواند به‌منظور حمایت از تولیدات داخلی و جلوگیری از ورود کالاهای غیرضروری و تجملی، مالیات بر واردات را افزایش دهد.

از طرفی، نظام مالیاتی به عنوان متولی وصول مالیات، سیاست‌های اقتصادی متناسبی در راستای رفع مشکلات و موانع تولید اتخاذ نموده که در چارچوب قوانین و مقررات جدید در حال اجراست.یکی از سیاست های راهبردی نظام مالیاتی برای حمایت از تولید، قانون مالیات های مستقیم است که از ابتدای سال ۹۵ به اجرا در آمده، دارای ظرفیت های قابل توجهی در زمینه ارایه مشوق های مالیاتی به بخش تولید، بهبود فضای کسب و کار و حمایت از اشتغال است. براساس ماده ۱۳۲ این قانون، درآمد اشخاص حقوقی غیردولتی در واحدهای تولیدی یا معدنی و تولیدی فناوری اطلاعات به شرط دارا بودن مجوز از مراجع قانونی، از تاریخ شروع بهره برداری یا استخراج به مدت ۵ سال و در مناطق کمتر توسعه یافته به مدت ۱۰ سال با نرخ صفر مشمول مالیات می باشد. همچنین چنانچه واحدهای اقتصادی مورد اشاره در شهرک های صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی باشند، به مدت ۲ سال و در صورت استقرار شهرک های صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی در مناطق کمتر توسعه یافته، به مدت ۳ سال به مشمولیت استفاده از نرخ صفر اضافه می شود.

بنابراین، نقش مالیات در حمایت از تولیدات داخلی بسیار چشمگیر بوده زیرا اولا با افزایش مالیات برکالاها می توان به رونق هر چه بیشتر تولیدات داخلی مبادرت نموده و ثانیا با حمایت از تولیدات داخلی وافزایش آن، منابع درآمدی قابل توجهی از محل مالیات عاید دولت می گردد.

در خاتمه اینکه، وجود سیستم مالیاتی مناسب یک راهکار مهم در تامین منابع مورد نیاز دولت و ارائه خدمات مناسب به مردم است . عواید بدست آمده از مالیات می تواند صرف ایجاد زیر ساخت های تولیدی و بهبود فناوری گردد که هم زمینه ساز افزایش تولید و اشتغال خواهد بود و هم موجب کاهش هزینه تولید و بالارفتن بهره وری کل در جامعه می گردد.

لینک کوتاه

برچسب ها

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.