• تاریخ انتشار : شنبه 4 تیر 1401 - 11:25
  • کد خبر : 3517
  • چاپ خبر

اهمیت صورت معاملات فصلی

به گزارش پایگاه خبری افق فارس، صفیه عبداله زاده-خبرنگار/ صاحبان کسب و کار در حوزه مالیات با اصطلاح گزارش صورت معاملات فصلی روبرو شده اند. افراد مشمول مالیات به خوبی از اهمیت اجرای به موقع و دقیق ارسال گزارش معاملات فصلی مطلع هستند و می دانند که در نظام اقتصادی و مالیاتی، این گزارش به

به گزارش پایگاه خبری افق فارس، صفیه عبداله زاده-خبرنگار/ صاحبان کسب و کار در حوزه مالیات با اصطلاح گزارش صورت معاملات فصلی روبرو شده اند. افراد مشمول مالیات به خوبی از اهمیت اجرای به موقع و دقیق ارسال گزارش معاملات فصلی مطلع هستند و می دانند که در نظام اقتصادی و مالیاتی، این گزارش به عنوان یک سند مهم تلقی می شود.

بدون شک یکی از مهمترین برنامه های اجرایی دولت برای شفافیت اقتصادی ارائه صورت معاملات توسط مؤدیان به سازمان مالیاتی می باشد، سازمان امور مالیاتی کشور، با پیاده­سازی طرح ارائه صورت معاملات فصلی به صورت الکترونیک در نظام مالیاتی، یک بستر منظم و سیستماتیک را برای رعایت عدالت و رشد و شکوفایی اقتصاد کشور راه اندازی کرده است. چرا که هدف از ارسال فهرست معاملات فصلی، شفاف سازی اطلاعات اقتصادی، مکانیزه کردن نظام مالیاتی در کشور، تحقق عدالت مالیاتی و تکریم و رعایت حقوق شهروندان است. صورت معاملات فصلی سندی مهم در نظام مالیاتی کشور است از این رو در ماده ۱۶۹ و ۱۶۹ مکرر ق م م ، اختیاری به سازمان امور مالیاتی داده شد که می تواند جهت تسهیل تشخیص درآمد مودیان مالیاتی، کاربرد وسایل و روش ها و صورت حسابها و فرم هایی را جهت نگهداری حساب برای هر گروه از مودیان مالیاتی اجباری و لازم الاجرا نماید به نحوی که عدم رعایت موارد مذکور در مودیانی که مکلف به نگهداری دفاتر قانونی هستند موجب بی اعتباری دفاتر آنان شده و در مورد سایر مودیان موجب تعلق جریمه می شود. در همین راستا سازمان امور مالیاتی کشور برای اشخاص حقیقی و حقوقی کارت اقتصادی شامل شماره اقتصادی صادر و اشخاص حقیقی و حقوقی که طبق اعلام سازمان امور مالیاتی کشور موظف به اخذ کارت اقتصادی می شوند را مکلف نموده که بر اساس دستور العمل سازمان امور مالیاتی برای انجام دادن معاملات خود صورت حساب صادر و شماره اقتصادی دریافتی را در صورتحساب ها و فرم ها و اوراق مربوط درج نموده و گزارش خرید و فروش هر فصل سال خود را تا یک ماه و نیم پس از پایان هر فصل طی روال اعلام شده به سازمان امور مالیاتی کشور تسلیم کنند.

لینک کوتاه

برچسب ها

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.