• تاریخ انتشار : شنبه 12 مهر 1399 - 7:20
  • کد خبر : 965
  • چاپ خبر

«پیگیری مبانی توسعه‌ای لامِرد و مُهر با نگاهی راهبردی و تخصصی»

هفته نامه «ماه رویان لامرد و مُهر» در آغاز سال«۹۴» به جمع نشریات مکتوب محلی پیوست. این رسانه شامل بخش های مختلفی اعم از معرفی چهره‌ها، اشعار و معرفی شاعران بومی، گفت و گو با فعالان سیاسی، گزارش های روز خبری در زمینه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، ستون قانون با هدف یادآوری محورهای

هفته نامه «ماه رویان لامرد و مُهر» در آغاز سال«۹۴» به جمع نشریات مکتوب محلی پیوست. این رسانه شامل بخش های مختلفی اعم از معرفی چهره‌ها، اشعار و معرفی شاعران بومی، گفت و گو با فعالان سیاسی، گزارش های روز خبری در زمینه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، ستون قانون با هدف یادآوری محورهای قانونی به عموم جامعه و تاکید بر رعایت آن و ستون ندای مردم با هدف انعکاس مشکلات مردمی بود.

پیشنهادهای ماندگاری در این رسانه ثبت و ضبط و پیگیری شد که سپری شدن چند سال مانع از موضوعیت داشتن بیشتر آنها نشده است. جریان اصلاحطلب منطقه از یک نشریه محلی محروم بودند و هیات تحریریه  با حفظ استقلال در ارائه دیدگاه‌ها و نظریات آنان کوتاهی نکرد. «آمده ایم تا بنویسیم» در آن مقطع تنها یک شعار نبود بلکه  تلاشی برای جریان سازی گفتمان  اصلاح طلبی   تلقی شد و به همین دلیل با هجمه های فراوان مواجه شد.

باتنوع محورهای فعالیت توانستیم نگاه‌ها و مخاطبان زیادی را در مدت کوتاه یکساله جلب کنیم و این پایان راه نبود، کنش ها و واکنش‌ها و ظرفیتهای صنعتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در این نقطه از جنوب استان فارس سبب شد تا این جریان رسانه‌ای با ثبات بیشتر و به صورت تخصصی‌تر و در چند زمینه فعالیتی مشخص، مسیرش را ادامه دهد. این انتظار به سر آمد و بالاخره دو هفته نامه «افق فارس» در آخرین روزهای بهمن ۹۶ مجوز را از هیات نظارت بر مطبوعات دریافت کرد. باتوجه به گستردگی موضوعات و انتظارات عمده مردم از رسانه ها، تخصصی شدن امری اجتناب ناپذیر بوده و خواه و ناخواه باید شاخه تخصصی را انتخاب کرد و برنامه ای مشخص را بر آن محور معین کرد و نباید این الزام منجر به عدم نشر مطالبات و دیدگاه‌های مردمی شود. بر همین مبنا خط مشی «افق فارس» بر دو محور تخصصی «اقتصادی» و «اجتماعی» شکل گرفت.

از رهگذر نضج‌گیری  فعالیت‌ها  در بازه چهار ساله روزی نبود که رویداد توسعه ای رقم نخورد و حجم پوشش اخبار و گزارش‌ها در این برهه  کم سابقه  و چشمگیر بود تا جایی که  توان زیاد همکاران  معطوف به پوشش رویدادها شد. در کنار پیگیری رسالت خطیر اطلاع‌رسانی، انعکاس ظرفیت‌های منطقه در ابعاد مختلف از چشم هیات تحریریه این نشریه دور نماند و طی این دو سال و ۶ ماه گذشته تا امروز ۲۴ شماره «افق فارس» را به چاپ و توزیع رساندیم که برخی گزارش ها نیز ماندگار شد.

 نظیر بسیاری از رسانه‌های مکتوب تامین مالی هزینه چاپ در این سال‌ها به عنوان سدی در مقابل فعالیت مستمر افق فارس و دغدغه دست اندرکاران این نشریه بود.

شرایط شیوع کرونا در کشور و ممانعت از توزیع نشریات، فعالیت رسانه ها در بستر تحت وب و شبکه های اجتماعی  سبب شد تا برغم درخواست نخبگان بخش‌های دو شهرستان برای ادامه فعالیت اثربخش افق فارس در چارچوب مکتوب، گزینه دیگری مد نظر قرار گیرد.

با کنکاش فراوان و بهره مندی از مشاوره مشفقانه  یاران همدل بر آن شدیم تا «دو هفته نامه» را به «پایگاه خبری» تبدیل وضعیت  دهیم و اکنون پس از طی فرآیند قانونی، هیات نظارت بر مطبوعات با درخواست  فعالیت «پایگاه خبری افق فارس» موافقت کرد.

بر این باوریم که توسعه صنعتی و پیشرفت‌های کنونی در حوزه شهرستان‌های لامِرد و مُهر سبب شده تا محورها، دیدگاه‌ها و نظریات در ارتباط با افق توسعه این منطقه استراتژیک تغییر یابد و امروز لازمه موفقیت جریان‌های سیاسی منطقه برای جلب اعتماد عمومی و نقش آفرینی و مشارکت بیشتر در رشد و اعتلای این دیار در سطح ملی و استانی التزام به مولفه‌های توسعه منطقه است و یکی از رسالت‌‌های افق فارس رصد پایبندی به این مهم از سوی مدیران و جریانهای مختلف سیاسی است.

شهرستان‌های  لامِرد و مُهر در ابعاد مختلف ظرفیت‌های نهفته بسیاری در حوزه های اقتصادی، فرهنگی، صنعتی، گردشگری و کشاورزی دارند که برای بالفعل نمودن این ظرفیت‌ها علاوه بر تبیین نقشه راه نیازمند اهتمام ویژه مسئولان و متولیان است.

در پرتو استمرار فعالیت این رسانه و همسو با جامعه نخبگان، مبانی توسعه و رشد این منطقه عظیم راهبردی با طراحی یک سناریو تدوین شده از منظر متخصصان اقتصادی و فعالان اجتماعی به عنوان خط مشی جدید رسانه ترسیم و مطالبات  پیگیری می شود.

امیدواریم که به سهم خویش با حمایت صاحبنظران و طرح این دیدگاه‌ها؛ بتوانیم  در شتاب گیری مسیر رشد و آبادانی منطقه بیش از پیش  نقش‌آفرینی کنیم.

با استعانت از الطاف بیکران الهی

مرتضی عبداله زاده/سردبیر پایگاه خبری افق فارس

لینک کوتاه

برچسب ها

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.