• تاریخ انتشار : سه شنبه 17 خرداد 1401 - 13:09
  • کد خبر : 3505
  • چاپ خبر

نقش مالیات در توسعه عدالت اجتماعی

به گزارش پایگاه خبری افق فارس ، طیبه عبداله زاده-خبرنگار/ برای پی بردن به نقش مالیات در توسعه عدالت اجتماعی  باید تعریف مالیات  مورد توجه قرارگیرد. با توجه به تعریف،  مالیات  هزینه ای  است که شهروندان یک کشور طبق قانون  موظفند متناسب با درآمد و ثروت خود (براساس  نرخی که توسط مراجع ذیصلاح و حسب مورد

به گزارش پایگاه خبری افق فارس ، طیبه عبداله زاده-خبرنگار/ برای پی بردن به نقش مالیات در توسعه عدالت اجتماعی  باید تعریف مالیات  مورد توجه قرارگیرد. با توجه به تعریف،  مالیات  هزینه ای  است که شهروندان یک کشور طبق قانون  موظفند متناسب با درآمد و ثروت خود (براساس  نرخی که توسط مراجع ذیصلاح و حسب مورد و بسته به نوع منبع درآمد وبا درنظر. گرفتن اصول اقتصادی و شرایط سیاسی اجتماعی تعیین می شود)  به جهت  مشارکت در تامین هزینه های کشور ازجمله هزینه های پروژه های عمرانی، امنیت عمومی و دفاع ملی،توسعه خدمات آموزشی،بهداشتی،رفاهی و…، به دولت خود پرداخت کنند. مهمترین اهداف دولت ها  درمورد دریافت مالیات از قشرها و صنف های مختلف  می توان به ؛ تامین قسمتی از هزینه های عمومی دولت(تامین بخشی از بودجه سالانه) ، تقسیم عادلانه درآمد و ثروت در جامعه ، کنترل نرخ تورم جامعه و حجم واردات و صادرات  و به طور کلی به اجرا درآوردن طرح های عمرانی، رفاهی، اقتصادی، فرهنگی و فراهم ساختن طرح های توسعه ای پایدار، لازم اشاره نمود. دریافت مالیات همواره بر دو رکن میزان بهره بری (فایده) و استطاعت (توانایی) استوار می باشد، به عنوان مثال مالیات بر مصرف و فروش براساس رکن “میزان بهره بری” است، یعنی هر فردی از جامعه به تناسب استفاده از خدمات دولتی، باید در تامین هزینه های دولتی نیز مشارکت کند. در این رابطه  و در جهت نقش مالیات در برقراری عدالت اجتماعی می توان به طور مشخص به مالیات بر ارزش افزوده اشاره نمود. این نوع مالیات یکی از راه های رسیدن به عدالت اجتماعی است به طوری که بر اساس مکانیزم مالیات بر ارزش افزوده (که نوعی از مالیات بر مصرف است ) به طور خودکار طبقات پردرآمد که مصرف بیشتری دارند باید مالیات بیشتری را پرداخت کنند، مالیات بر ارزش افزوده  ابزاری کارآمد جهت برقراری عدالت اجتماعی از طریق دریافت مالیات می باشد .از جهتی دیگر ،افزایش درآمدهای مالیاتی دولت که از طریق وصول مالیات بر ارزش افزوده  از اقشاری از جامعه که به دلیل تمکن مالی مصرف بیشتری دارند، سبب تقویت بنیه ی مالی دولت شده، امکان توزیع مجدد درآمدها را مابین طبقات کم درآمد خصوصا اقشار آسیب پذیرجامعه را بیش از پیش فراهم می کند. از سوی دیگر در بخش “مالیات بر درآمد” که بر پایه ی رکن “استطاعت(توانایی) پرداخت”  می باشد ،هر شخصی از جامعه به نسبت میزان درآمد، قانوناً مکلف  است در پرداخت مالیات مشارکت کند. و از این طریق مالیات دهندگان در عمران و آبادانی کشور و درنهایت بسط عدالت اجتماعی  در سطح کشور سهیم خواهند شد. 

در نهایت می توان اینگونه نتیجه گیری نمود که دولت با استفاده از  ابزار مالیات ، درآمد و ثروت کشور را عادلانه توزیع نموده و  با ایجاد رفاه و آسایش و امنیت پایدار، بسط و گسترش آموزش وپرورش،  گسترس و اعتلای آموزش عالی در کشور و برای همه ی اقشار جامعه  ، گسترش و تجهیز شبکه بهداشت و درمان  ،  توزیع ثروت را در جامعه تعدیل کرده،از این طریق باعث  بسط عدالت اجتماعی پایدارخواهد شد. بنا بر این می توان گفت اخذ مالیات  نه تنها  هیچگونه اجحافی در حق افراد کم بضاعت جامعه  نیست، بلکه  باعث کاهش هرچه بیشتر فاصله طبقاتی و تورم اقتصادی درجامعه شده، رشد قابل ملاحظه اقتصاد ملی را در پی خواهد داشت .

لینک کوتاه

برچسب ها

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.