• تاریخ انتشار : سه شنبه 27 اردیبهشت 1401 - 15:59
  • کد خبر : 3087
  • چاپ خبر

روابط عمومی توسعه گرا؛ نیاز جامعه کنونی ایران

حمیده منصوری«خبرنگار پایگاه خبری افق فارس» در یادداشتی ، روابط عمومی توسعه گرا را نیاز جامعه امروز دانسته و بخشی از اهداف این نوع روابط عمومی را تبیین کرده است.

افق فارس- یادداشت/ حمیده منصوری (خبرنگار)/ بیست و هفتم اردیبهشت در تقویم ایران به عنوان روز ملی ارتباطات و روابط عمومی نامگذاری شده است، حال فرصت را غنیمت شمرده و باید این مهم را یادآور شد که جامعه ایران در حال تجربه گذار از روابط عمومی سنتی به روابط عمومی مدرن و توسعه گرا است، روابط عمومی ها به عنوان پرچم داران هزاره سوم، با ارائه ساز و کارها، تغییر نگرش ها و تاثیر گذاری بر اندیشه ها، می توانند مسیر رشد و توسعه را کوتاه تر و ضمن ایجاد هم افزایی و همگرایی، زمینه مشارکت جمعی را برای تحقق اهداف فراهم نمایند و موجبات موفقیت در سازمان و جامعه را رقم بزنند و در بررسی جایگاه روابط عمومی در فرایند توسعه جوامع، می توان دریافت که روابط عمومی کارکردی معین از مدیریت است که اگر به جایگاه واقعی اش دست یابد، در چرخه توسعه، حضوری فعال و تعیین کننده خواهد داشت و پیاده سازی روابط عمومی توسعه بخش بهترین گزینه خواهد بود. برای این که روابط عمومی در شرایط نوین بتواند در فرایند توسعه جامعه نقش خود را بیابد به حمایت و پشتوانه بیشتر نظام مدیریتی جامعه نیازمند است.

برای نقش آفرینی بیشتر روابط عمومی در تحقق توسعه جامعه و پیشبرد برنامه های سازمان، پیشنهادهای مختصر و فشرده برای روابط عمومی های توسعه گرا یا حامی توسعه براساس تجربیات و محتواهای صاحب نظران روابط عمومی به شرح زیر است: (موارد ذیل با یکدیگر هم پوشانی دارند)

۱-پیاده سازی روابط عمومی تحلیل گر و توسعه بخش

۲-توجه روابط عمومی سازمان بویژه روابط عمومی های صنعتی به ایفای نقش مسئولیت های اجتماعی (CSR): روابط عمومی به نمایندگی از مدیران سازمان، مسئولیت برقراری ارتباط نزدیک با مخاطبان و محیط پیرامونی (برون سازمان) و وظیفه پاسخگویی به بخشی از نیازهای مخاطبان و جوامع هدف سازمان را عهده دار است. بهترین گزینه عمل به ایفای نقش مسئولیت اجتماعی است که اجرای تمام سیاستها و راهبردهای شرکت در این زمینه  به تازگی از وظایف جدید روابط عمومی‌ها در جهان شده است. توجه سازمان به این مهم ، کمک می کند تا تصویری زیبا در ذهن و فکر جامعه بگذارد و سازمان را از تهدیدهای احتمالی به دور باشد.  پیگیری این موضوع از سوی روابط عمومی های صنعتی اهمیتی دوچندان دارد چرا که این سازمان ها به  به محیط زیست و ابعاد  اجتماعی، هنری، فرهنگی و اخلاقی جامعه صدمه وارد می کنند.

۳-پیاده سازی روابط عمومی الکترونیک : استفاده  از فناوری جدید ارتباطات و اطلاعات (ICT) و روش های نوین ارتباطی و راهبردهای جدید روابط عمومی  برای  پاسخگویی به نیازهای مخاطبان بویژه تحقق بخشیدن  اطلاع رسانی دقیق و سریع، کاهش هزینه ها و افزایش نرخ بهره وری کارکنان، ایجاد دسترسی سریع به اطلاعات و … 

۴-رفع موانع اصلاح ساختار تشکیلاتی روابط عمومی: ۱-قرار گرفتن روابط عمومی درتحت مدیریت سازمان/ ۲-بکارگیری نیروهای نخبه ، متخصص، کاردان و باتجربه در پست های مرتبط با بخش های روابط عمومی سازمان/  3-ایجاد شرح وظایف برای هر یک از پست های سازمانی روابط عمومی/ ۴-پیگیری تداوم آموزش کارشناسان روابط عمومی

۵-به کارگیری راهبردهای: ۱- اطلاع رسانی شفاف: انتقال اطلاعات از سازمان به مخاطبان به صورت ساده، قابل فهم و سریع همراه با رعایت دقت/ ۲-پیاده سازی سامانه هوشمند دریافت ایده در سازمان: استفاده از نظرات کارکنان و مخاطبان سبب تحرک و پویایی در سازمان و ارتقا و کارآمدی هرچه بیشتر سازمان در دستیابی به اهداف می شود. / ۳-اتخاذ سیستم تصمیم سازی مبتنی بر نظریات علمی و واقعیتها و مشارکت جویانه برای تحقق توسعه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی / ۴-حفظ و تقویت سیستم پاسخگویی در سازمان /۵-روابط عمومی باید ارتباطات که سنگ بنای موفقیت روابط عمومی است، آنر دو سویه کند.

لینک کوتاه

برچسب ها

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.