• تاریخ انتشار : سه شنبه 28 تیر 1401 - 6:06
  • کد خبر : 3069
  • چاپ خبر

منیزیم لامرد؛ فرصتی مناسب برای تکمیل زنجیره ارزش مواد معدنی

با توجه به نگاه توسعه ای سازمان ایمیدرو و منطقه ویژه اقتصادی لامرد به طرح های سرمایه گذاری و فراهم سازی زیرساختها، اکنون ساخت طرح اکسید منیزیم لامرد شتاب گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری افق فارس/یادداشت/ حمیده منصوری ( خبرنگار اقتصادی)/تیرماه جاری بود که حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در جلسه هیات دولت به این مهم اشاره کرد که  برای تکمیل حلقه‌های زنجیره ارزش مواد معدنی، برنامه‌‌ریزی جدی کرده‌‌ایم. برنامه اولویت داری که می تواند خلق ارزش افزوده زیادی را به همراه داشته باشد و با توجه به منابع عظیمی که کشورمان دارد، فرصت مناسبی است تا با اعطای تسهیلات و ایجاد زیرساختها ، زمینه سرمایه گذاری لازم را فراهم کرد که در حال حاضر دولت سیزدهم، با برگزاری نشستهای منسجم و کارشناسی و در سفرهای استانی ، گویا برنامه ویژه ای برای تکمیل زنجیره ارزش مواد معدنی در  مناطق مختلف کشور دارد که تحقق این مهم سبب رونق ملی، ایجاد اشتغال گسترده و توسعه مناطق محروم را در پی دارد. او با بسیج وزرا و در یک حرکت جهادی با رفع مشکلات تامین آب، راه  و سایر زیرساختهای موردنیاز سرمایه گذار، احیای تولید و اشتغال را هدف گذاری کرده است.  حال یکی از مناطقی که در گستره برنامه های دولت برای تکمیل زنجیره ارزش مواد معدنی قرار گرفته، شهرستان صنعتی لامرد در نقطه استراتژیک جنوب فارس است. لامردی که قرار است تبدیل به عسلویه معدنی شود و علاوه بر وجود معادن گازی عظیم در این منطقه، معادن قوی از جمله گچ، سیمان، بوکسیت در این منطقه قرار دارند که در حوزه های مختلف معدنی، سرمایه گذاری های کلان و عظیمی صورت گرفته و در صورت حمایت و استمرار توجه می تواند خواسته های دولت را محقق سازد.

کارخانه ای در حال ساخت است به نام کارخانه اکسید منیزیم لامرد، که در مرکز منطقه ویژه اقتصادی لامرد و شرق کارخانه آلومنیوم لامرد واقع شده است. مساحت این کارخانه ۲.۶ هکتار برآورد شده است. هدف از احداث این کارخانه تولید سالیانه ۱۵ هزار تن اکسید منیزیم و ۵۰ هزار تن دولومیت کلسینه در فاز اول است. در فاز توسعه ای میزان تولید اکسید منیزیم به ۴۵ هزار تن در سال و دولومیت کلسینه به ۱۵۰ هزارتن سالانه خواهد رسید. مجموع سرمایه گذاری در نظر گرفته شده برای این پروژه ۲۹۳۰ میلیارد ریال می باشد و دوره بازگشت سرمایه ۳ ساله برآورد شده است . میزان اشتغال در زمان بهره برداری ۲۵۰ نیرو به صورت مستقیم و ۱۴۰ نیرو به صورت غیر مستقیم خواهد بود.

منیزیم فلزی است به رنگ سفید یا نقره‌ای با نشان شیمیایی Mg ، عدد اتمی ۱۲، وزن اتمی۳۰۵۰/ ۲۴ و ساختار بلور آن شش گوش یا هگزاگونال متراکم است. این عنصر هشتمین عنصر فراوان در پوسته زمین و سومین عنصر فراوان و محلول در آب دریاست. منیزیم به عنوان سبک‌ترین فلز صنعتی با ویژگی‌های منحصر به فرد متالورژیکی، کاربردهای وسیعی در صنایع مختلف یافته‌است. علی‌رغم وجود محدودیت‌های ذاتی در تولید و استفاده از منیزیم به دلیل این ویژگی‌ها روز به روز به کاربرد این فلز در صنایع مختلف افزوده می‌شود. آلیاژهای منیزیم به دلیل دارا بودن استحکام ویژه بالا جایگزین مناسبی برای فولاد و آلومینیوم برای استفاده در قطعات سبک در صنایع اتومبیل و الکترونیک هستند که این موضوع باعث افزایش تقاضای این آلیاژ شده‌است. یکی از منابع تولید اکسید منیزیم ، سنگ معدن دولومیت میباشد.

فرآیند استحصال اکسید منیزیم از سنگ معدن دولومیت به این صورت می باشد که دولومیت طی یک فرایند حرارتی کلسینه می شود و سپس پس از فرایند لیچینگ اکسید منیزیم استحصال می شود. هدف از این تحقیق استحصال اکسید منیزیم و به تبع آن تولید شمش منیزیم می باشد . به این منظور از دولومیت های منطقه لامرد نمونه گیری شد و در حال حاضر با بودجه ۴۰ میلیارد ریال فاز مقدماتی و نیمه صنعتی تولید اکسید منیزیم توسط متخصصین شرکت با موفقیت به پایان رسیده است.

یکی از عواملی که امروز سبب شده تا سرمایه گذار و مهندسان کارخانه اکسید منیزیم لامرد با توان بیشتر در مسیر تکمیل حرکت کنند، گویا استقرار زیرساختها در دولت سیزدهم و توجه به خواسته های سرمایه گذار است، گشایشی  امروز در زیرساختهای منطقه ویژه اقتصادی لامرد ایجاد شده که این مهم سبب شده تا سرمایه گذار با انرژی مضاعف تر؛ قدم در احداث ساختمان ها و بناها پس از تکمیل بسترسازی، بگذارد که امید می رود این پروژه با همت و حمایت دولت سیزدهم با شتاب بیشتری در مسیر تکمیل فازهای آن قرار گیرد.

لینک کوتاه

برچسب ها

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.