• تاریخ انتشار : دوشنبه 10 خرداد 1400 - 3:03
  • کد خبر : 2592
  • چاپ خبر

راه‌اندازی نیروگاه گازی ۱۰۰ مگاواتی پارسیان شهرستان مُهر فارس در هاله‌ای از ابهام/ رفع مشکل ۱۰۰ درصدی خاموشی برق مُهر و لامِرد نیازمند افزایش سهمیه برق

باتوجه به کمبود برق و اجرای برنامه خاموشی‌های سراسری برق در کشور، هنوز راه‌اندازی نیروگاه گازی ۱۰۰ مگاواتی پالایشگاه پارسیان شهرستان مُهر استان فارس در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و بررسی خبرنگار ایلنا نشان می‌دهد رفع مشکل ۱۰۰ درصدی برق مناطق گرم مُهر و لامرد در جنوب فارس نیازمند افزایش سهمیه برق این مناطق است.

ه گزارش ایلنا، شهرستان‌‌های مُهر و لامرد در جنوب استان فارس از گرم‌ترین نقاط کشور  به شمار می‌آیند و دمای این مناطق در تابستان از مرز ۵۰ درجه عبور می‌کند و در حال حاضر خاموشی‌های برق، مشکلات زیادی را برای مردم این مناطق بوجود آورده است و این درحالی است که هنوز راه‌اندازی نیروگاه گازی پالایشگاه گاز پارسیان با ظرفیت ۱۲۰ مگاوات در شرایط استاندارد (۴ واحد ۳۰ مگاواتی) واقع در شهرستان مُهر استان فارس پس از سالها احداث با پیشرفت حدود ۹۹ درصدی (به نقل از موسوی نماینده لامرد و مهر)، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و پاسخ به این سئوال که آیا راه‌اندازی این نیروگاه در دستور کار پالایشگاه گاز پارسیان قرار دارد یا خیر، به‌رغم مکاتبه و تماس خبرنگار ایلنا با روابط عمومی پالایشگاه گاز پارسیان بی‌نتیجه ماند و روابط عمومی پالایشگاه اعلام کرد شرایط گفت و گو نداریم. 

غلامرضا نصیری مدیرعامل شرکت برق منطقه ای استان فارس در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره خرید برق این نیروگاه در صورت راه‌اندازی گفت: اگر این نیروگاه تکمیل و پست برق احداث شود، ما همین الان برق را از نیروگاه خریداری می‌کنیم. 

وی در پاسخ به اینکه آیا امکان احداث پست برق از سوی شرکت برق منطقه ای فارس برای تحویل برق از این نیروگاه به شبکه سراسری برق  وجود دارد یا خیر، گفت: ما در مدل بودجه ای،  فقط می‌توانیم برق را از نیروگاه گازی پارسیان خریداری و به شبکه سراسری برق تزریق کنیم و در همین راستا نیز به تازگی با پالایشگاه گاز پارسیان مکاتبه کردیم و علاوه بر نشست‌های گذشته، کارشناسان برق منطقه ای فارس  در روزهای آینده از این نیروگاه بازدید می‌کنند. 

این مقام مسئول بیان کرد: وارد مدار تولید شدن نیروگاه گازی پارسیان و تزریق برق به شبکه سراسری، فقط بخشی از مشکل خاموشی برق شهرستان مُهر و مناطق پیرامونی برطرف می‌شود.

وی اضافه کرد: همه ظرفیت این ۱۰۰ مگاوات برق تولیدی نیروگاه گازی پارسیان به شهرستان مُهر اختصاص نمی‌یابد ولی کاری می‌کنیم که خاموشی برق در آنجا کاهش یابد. 

مدیرعامل برق منطقه ای فارس در ادامه با تایید این مطلب خبرنگار ایلنا که اگر افزایش سهیمه برق شهرستان‌های لامرد و مهر از سوی وزارت نیرو موافقت شود نیز مشکل خاموشی برق این مناطق برطرف می‌شود. 

حال علی‌رغم پافشاری نمایندگان حوزه انتخابیه لامرد و مهر در دوره‌های دهم و یازدهم مجلس، راه‌اندازی نیروگاه گازی پارسیان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. 

سید موسی موسوی نماینده مردم شهرستان‌های لامرد و مهر و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بر این باور است که نیروگاه گازی ۱۰۰ مگاواتی پارسیان نباید به جزیره سیری منتقل شود و باید در همین منطقه تکمیل و راه‌اندازی شود و در صورت تثبیت نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی پالایشگاه پارسیان کسری برق در شهرستان مهر و نیاز مردم جبران خواهد گشت.

حال با مطالب یاد شده، مهم‌ترین نکته‌ای که جدا از تثبیت یا انتقال نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی گازی پارسیان باید مورد توجه قرار گیرد نیز افزایش سهمیه برق شهرستان‌های لامرد و مهر و همچنین در صورت راه‌اندازی نیروگاه گازی پارسیان باید تصویب شود تا ظرفیت کامل برق تولیدی که به شبکه سراسری منتقل می‌شود نیز به شهرستان مُهر و مناطق پیرامونی اختصاص داده شود  که این مهم باید مدنظر دست‌اندرکاران باشد تا مشکلات مردم کاهش یابد. 

لینک کوتاه

برچسب ها

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.