• تاریخ انتشار : سه شنبه 4 خرداد 1400 - 8:57
  • کد خبر : 2570
  • چاپ خبر

آیا موکلان فارس می‌توانند حداقل یک کرسی از هیأت رئیسه را کسب کنند؟

به رغم صحبت های نمایندگان فارس در مجلس مبنی بر اتحاد و انسجام اما موکلان مردم فارس نتوانستند در سال نخست مجلس یازدهم حتی یک کرسی از هیأت رئیسه را کسب کنند به طوری که این مهم سبب شد تا نمایندگان استان برای سال دوم شانس خود را با معرفی یک کاندیدا از استان برای ورود به هیأت رئیسه مجلس محک بزنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز نمایندگان دور یازدهم استان که همه برآمده از یک طیف فکری هستند نتوانستند در سال نخست مجلس نماینده ای را وارد هیأت رئیسه کنند و به رغم تلاش های متعدد و فراوان اما همچنان عدم اتحاد و انسجام نمایندگان و معرفی چند گزینه باعث شد تا نمایندگان دور یازدهم هم مانند نمایندگان دور دهم استان از حضور در هیأت رئیسه جا بمانند.

با توجه به پتانسیل بالای استان فارس از نظر تعداد نماینده در مجلس و حضور ۱۸ نفر از استان در قوه مقننه و به‌رغم صحبت های نمایندگان مبنی بر وجود اتحاد و انسجام نمایندگان دور یازدهم فارس باید منتظر ماند که جعفر قادری نماینده شیراز نماینده معرفی شده از استان می تواند جواز حضور در هیأت رئیسه را کسب کند یا خیر.

اتحاد زیادی میان نمایندگان استان نمی بینم

آن طور که رضایی نماینده مردم شیراز در مجلس دهم می گوید: نمایندگان دور یازدهم استان فارس در مجلس به دلیل اینکه اکثریت آنها برآمده از یک طیف فکری هستند می‌توانند با اجماع مناسب یکی از کرسی‌های هیأت رئیسه را کسب کنند.

مسعود رضایی در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه زیاد نبودن تعداد نمایندگان اصلاح طلب فارس در دور دهم مجلس باعث شد تا نتوانیم نماینده ای در هیأت رئیسه داشته باشیم می‌افزاید: حضور سه طیف نماینده از جناح‌های اصلاح طلب، اصولگرا و مستقل در مجلس دهم باعث شد تا در عمل و رأی گیری های نماینده ای از فارس وارد هیأت رئیسه نشود.

این نماینده اصلاح طلب دور دهم مجلس با اشاره به اینکه وجود تشتت افکار در میان نمایندگان اجازه اتحاد و انسجام را به نمایندگان در تصمیم گیری‌ها نمی دهد، ادامه می دهد: از این رو نمایندگان دور یازدهم می توانند با رسیدن به یک اجماع مناسب حداقل یک نفر را وارد هیأت رئیسه کنند.

تنها اتحاد قلبی می تواند نماینده ای را وارد هیأت رئیسه کند

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطر نشان می‌کند: در صورتی‌که در میان نمایندگان استان فارس یک اتحاد قلبی وجود داشته باشد می توانند جواز حضور در هیأت رئیسه را کسب کنند اما اگر این اتحاد به صورت ظاهری باشد همانند سال های گذشته کرسی های هیئت رئیسه را از دست می دهند.

رضایی در ادامه با اشاره به اینکه به رغم تلاش های نمایندگان دور دهم استان اما جو مجلس و دسته بندی های سیاسی اجازه حضور نمایندگان فارس به هیئت رئیسه را نداد می‌افزاید: اگر نمایندگان هم قصد داشتند تا با دیدگاه کلی و استانی وارد هیأت رئیسه شوند اما متاسفانه وابستگی های سیاسی و احزاب باعث می شد که نمایندگان استان با یکدیگر اتحاد نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر اتحاد زیادی میان نمایندگان استان نمی بینم می گوید:  وسعت زیاد استان فارس و وجود قومیت های متفاوت دراستان باعث شده تا بافت فرهنگی میان مردم فارس با یکدیگر متفاوت باشد به طوری که تضادهای شهرستانی و قومیتی در استان سبب می شود تا در تصمیم گیری های استان تشتت افکار وجود داشته باشد که این مهم باعث به اجماع نرسیدن و نداشتن اتحاد در تصمیمات ملی و کلان می شود.

رضایی با اشاره به اینکه نمایندگان فارس به دنبال راضی نگه داشتن مردم حوزه انتخابیه هستند ادامه می‌دهد: این مهم سبب می شود اتفاق مناسبی در تصمیم گیری های کلان رخ ندهد.

 نمایندگان استان های جنوب در تلاشند تا دو الی سه نفر را وارد هیأت رئیسه کنند

قادری نماینده شیراز و زرقان با بیان اینکه نمایندگان استان های جنوب در تلاشند تا دو الی سه نفر را وارد هیأت رئیسه کنند می گوید: با توجه به اینکه مجمع نمایندگان استان فارس به همراه استان های همجوار فراکسیونی را با عنوان فراکسیون جنوب تشکیل داده اند بنابراین این فراکسیون در تلاش است تا با اتفاق نظر و به اجماع رسیدن کل نمایندگان یک نماینده از این فراکسیون را وارد هیأت رئیسه کنند

جعفر قادری در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه تعداد بالای نمایندگان برای ورود به هیأت رئیسه باعث شد تا فارس در سال نخست مجلس یازدهم  نتواند نماینده ای در هیأت رئیسه داشته باشد، می افزاید: در سال نخست مجلس یازدهم حدود سه نفر از نمایندگان استان فارس خواستار ورود به هیأت رئیسه بودند این در حالی است که تعداد زیاد کاندیداها برای ورود به هیأت رئیسه از دیگر استان های جنوبی باعث شد تا نتوانیم به هیأت رئیسه ورود کنیم.

unnamed

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه متاسفانه نبود یک اتحاد و انسجام  میان نمایندگان در فراکسیون جنوب باعث شد تا نتوانیم سال گذشته در ورود به هیئت رئیسه موفق عمل کنیم، بیان می کند: اگرچه دو نفر از نمایندگان استان خواستار کاندید شدن برای هیئت رئیسه بودند اما طی صحبت های انجام شده و رای گیری میان موکلان مردم فارس مقرر شد تا نمایندگان استان فارس تنها یک کاندید برای ورود به هیئت رئیسه معرفی کند که بنده توانستم به عنوان نماینده از فارس رای دیگر نمایندگان را برای کاندیدا شدن هیئت رئیسه کسب کنم.

نماینده شیراز و زرقان در ادامه با اشاره به اینکه قطعا با تلاش دیگر نمایندگان می‌توانم رأی مورد نظر برای ورود به هیئت رئیسه را کسب کنم، می افزاید: فراکسیون جنوب در تلاش است تا سه نفر نماینده را برای ورود به هیأت رئیسه معرفی کنند.

به گفته وی تعداد ۷۰ الی ۸۰ نماینده عضو فراکسیون جنوب هستند.

به گزارش ایلنا انتخابات هیأت رئیسه مجلس برای سال دوم فعالیت مجلس یازدهم روز چهارشنبه برگزار خواهد شد و ۱۲ عضو هیات رئیسه انتخاب می‌شوند.

لینک کوتاه

برچسب ها

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.