• تاریخ انتشار : شنبه 29 آذر 1399 - 12:44
  • کد خبر : 1699
  • چاپ خبر

به زودی ساخت ۵ طرح صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی لامرد آغاز می‌شود

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد ضمن تشریح زیرساختهای سرمایه گذاری در وضعیت فعلی، از انجام مراحل قانونی برای آغاز عملیات ساخت ۵ پروژه صنعتی توسط بخش خصوصی در منطقه متبوعش خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری افق فارس، فریدون فدایی دولت عصر امروز (۲۹ آذر) در نشست با اصحاب رسانه ، با تشریح عمده فعالیت‌های صورت گرفته طی دو سال اخیر در منطقه ویژه اقتصادی لامرد گفت: «تکمیل و ارتقای زیرساختها و زیربناها» و «شناسایی و معرفی هرچه بیشتر فرصت‌های سرمایه گذاری به فعالان اقتصادی» به عنوان دو راهبرد بنیادی برای اعتلای جایگاه منطقه ویژه اقتصادی لامرد اتخاذ شد که اکنون عمده این تلاشها به ثمر نشسته است.

وی با اشاره به پیگیریهای انجام شده در تکمیل زیرساختهای منطقه ویژه اقتصادی لامرد گفت: جاده دسترسی پیرامونی سایت لامرد در محدوده صنعتی به طول ۴۴ کیلومتر و مسیر پیرامونی در محدوده توسعه به طول ۲۲ کیلومتر و جاده‌های شریانی و فرعی داخل سایت به طول ۳۰ کیلومتر احداث شد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد گفت: با یک تلاش مضاعف افزایش ظرفیت گاز ورودی به منطقه ویژه اقتصادی لامرد از ۱۰ به ۲۹ میلیون متر مکعب در ساعت با اجرای اتصال به شبکه گاز سراسری به پایان رسید. سیل بند ضلع غربی سایت به منظور حفاظت از صنایع، تاسیسات و امکانات زیربنایی و به طول ۸ و نیم کیلومتر با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال تکمیل و بهره برداری رسید. یک خط برق ۴۰۰ کیلوولت با هدف تامین برق صنایع در دوران بهره برداری اجرا شد و خط دیگر این برق فشار قوی نیز در مراحل پایانی است که بخشی از دیگ های دیگر آلومینیوم نیز به زودی وارد مدار می شوند و هم اکنون این کارخانه با ظرفیت حدود ۱۰۰ هزار تن در حال فعالیت است.
این مدیر صنعتی اظهار کرد: احداث پست ۱۳۲ کیلوولت و نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی از دیگر طرح های حوزه تقویت برق در منطقه ویژه اقتصادی لامرد که قرار است توسط ایمیدرو تامین اعتبار و اجرا شود.
وی تصریح کرد: نصب و اجرای دو دستگاه آب شیرین کن برای شیرین سازی آب موردنیاز صنایع به ظرفیت ۶۰ لیتر در ثانیه از دیگر اقدامات بود که اکنون ۲۰ لیتر در ثانیه در حال استفاده است و شرایط استفاده برای دیگر صنایع در حال استقرار فراهم است.
فدایی دولت در ادامه پیگیری پرداخت بخشی از مطالبات پیمانکاران و معارضین ملکی، تکمیل ساختمان اداری موقت و کمپ تعمیرات در سایت و افتتاح شعب بانک تجارت و ملی در سایت، پیاده سازی و دریافت گواهینامه سیستم مدیریت یکپارچه شامل استانداردهای مدیریتی ایزو ۹۰۰۱، ۴۵۰۰۱، ۱۴۰۰۱، و HSE-MS برای نخستین بار، تجهیز ناوگان حمل و نقل منطقه ویژه اقتصادی با افزایش خودروهای ون، آتش نشانی، پیکاپ ریچ، رفع موانع و راه اندازی نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی شرکت پتروفرآیند کرخه، استقرار و راه‌اندازی سایت بی.تی.اس (BTS)،اجرای دوربین های مداربسته حراستی، مرکز تلفن پیشرفته ۲۵۶ شماره‌ای و توسعه شبکه فیبر نوری جهت پوشش کامل مخابراتی و اینترنتی برای ارائه خدمات به صنایع، آغاز عملیات اجرایی ساختمان‌های درمانگاه و آتش نشانی، تامین زیرساختهای موردنیاز مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب برای راه اندازی و همکاری مستمر در برگزاری کمیسیون ارزش افزوده جهت صادرات محصولات شمش را از دیگر اقدامات پیگیری شده اعلام کرد.
به گفته وی، برای ایجاد فضای سبز حدودا ۲۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است که فاز نخست آن شامل بلوار اصلی سایت به همراه روشنایی می شود و همچنین احداث پنجره واحد گمرک برای استقرار واحدهای مختلف جهت ارائه خدمات به سرمایه گذاران از دیگر پروژه های زیربنایی است که برای اجرا و تامین اعتبار آن پیگیری شده است.

انعقاد تفاهم نامه با وزارت راه برای توسعه راههای منطقه ویژه لامرد
وی افزود: در راستای اجرای تفاهم نامه ایمیدرو، اداره کل راه و شهرسازی لارستان و استانداری با وزارت راه و شهرسازی برای ارتقای راههای دسترسی به منطقه ویژه لامرد نیز روکش آسفالت و تعریض جاده (باند اول) از سایت منطقه ویژه تا ورودی شهر اجرا و تکمیل شد و احداث باند دوم مسیر، اجرای تقاطع غیرهمسطح ورودی و خروجی و کمربندی لامرد تا آزادراه لامرد-پارسیان از دیگر بندهای تفاهم نامه است که به موجب تفاهم نامه با مشارکت ۵۰ درصدی طرفین انجام می شود و علی رغم کمبود اعتبارات تلاش داریم که با دریافت مشارکت وزارت راه بتوانیم باند دوم روبروی منطقه ویژه را اجرا کنیم.
فدایی دولت با اشاره به برخی اقدامات مهم در حوزه جذب سرمایه گذار، گفت: با پیگیری های انجام شده، کارخانه تولید ورق آلومینیوم (شرکت کاوش فراز فارس) در روبروی کارخانه آلومینیوم جنوب، کارخانه تولید انواع سنگ (شهرداری چاهورز)، کارخانه های مونتاژ لوازم خانگی و ماشین آلات راهسازی (شرکت کوثر سپهر پارسیان) آغاز فعالیت کردند که با بهره‌برداری از این طرح‌ها، حدود ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم مشغول بکار خواهند شد.
وی با ارائه گزارش مساحت زمین های واگذار شده به سرمایه گذاری در دوره تصدی اش با گذشته، اضافه کرد: حدود ۳۰۰ هکتار زمین قبل از آغاز فعالیتم به سرمایه گذاران واگذار شده بود و اکنون ۱۲۴ هکتار زمین به سرمایه گذران بخش خصوصی واگذار شده و حدود ۱۰۰ هکتار هم در حال واگذاری می باشد.

بازدید ۷۴ گروه سرمایه گذاری طی ۲۰ ماه گذشته

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد گفت: ۷۴ گروه سرمایه گذاری طی این ۲۰ ماه از منطقه ویژه اقتصادی لامرد بازدید کردند و ظرفیتها و بسته های سرمایه گذاری تشریح شد که از این تعداد حدود ۳۰ تا ۴۰ راغب به سرمایه گذاری بودند و با ارائه درخواست، روندهای واگذاری زمین آغاز شد و تعدادی شروع به فعالیت کردند و بخشی نیز در حال انعقاد قرارداد هستند.

کلنگ زنی ۵ طرح سرمایه گذاری؛ به زودی

فدایی دولت از کلنگ زنی چند طرح سرمایه گذاری در ماههای آینده خبر داد و گفت: کارخانه تولید کاغذ از سنگ آهک ، پایانه حمل و نقل برای تسهیل در ورود و خروج ماشین آلات و سرویس دهی به رانندگان، کارخانه سیمان ، کارخانه سنگبری با هدف صادرات سنگ های تزئینی و کارخانه اکسید منیزیم در زمره طرح های سرمایه گذاری است که عملیات ساخت آنها به زودی در ماه های آتی در منطقه ویژه اقتصادی لامرد آغاز می شود.
وی تصریح کرد: احداث یک جایگاه سوخت از طرح دیگر است که مجوز پخش و پالایش گرفته و امیدواریم این طرح هم نهایی و عملیات اجرایی آن در محدوده سایت منطقه ویژه لامرد آغاز شود.
به گفته وی، امکان سنجی اقتصادی و فنی ۱۵ طرح سرمایه‌گذاری در حوزه پایین دست آلومینیوم (لامرد) تدوین شد و به سرمایه گذاران متقاضی ارائه می‌شود.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد افزود: در حال حاضر افزون بر هزار نفر اشتغال مستقیم در منطقه ویژه اقتصادی لامرد ایجاد شده و در افق نهایی منطقه ویژه اقتصادی لامرد ظرفیت اشتغالزایی حدود ۳۰ هزار نفر پیش بینی شده است که بر این باوریم در شرایط تحریم های ظالمانه آمریکا توانستیم اعتماد سرمایه گذاران را به این منطقه جلب کنیم و با تاکید بر منویات مقام معظم رهبری و سیاست های دولت، لامرد ظرفیتی عظیم برای طرح های عظیم صنعتی و ملی دارد.

الحاق طرح فرودگاه گامی بزرگ برای ارتقای زیرساختها و توسعه سرمایه گذاری

وی افزود: تحقق الحاق محدوده فرودگاه به سایت منطقه ویژه اقتصادی گامی ارزشمند در افزایش خدمات سبد خدمات به سرمایه گذاران بود که علاوه بر هدف توسعه سرمایه گذاری و اعمال معافیتهای مالیاتی و گمرکی منطقه ویژه در بخش فرودگاه، نیز از ظرفیت منطقه ویژه برای توسعه زیرساختها اعم از افزایش طول باند در راستای توسعه پروازها و دیگر زیرساختها استفاده خواهیم کرد.

انعقاد چندین تفاهم نامه برای توسعه سرمایه گذاری

به گفته وی، انعقاد تفاهم نامه همکاری با معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری برای ارائه تسهیلات ارزان قیمت به خریداران ماشین آلات و تجهیزات ساخت داخل به سرمایه گذاران منطقه ویژه لامرد، امضای تفاهم نامه همکاری فی مابین منطقه وبژه لامرد و مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت ریاست جمهوری با هدف فعال نمودن ظرفیت های منطقه ویژه از طریق «بهره گیری از تعاملات بین المللی به منظور برقراری ارتباط موثر بین گیرندگان و دارندگان توانمندیها و دانش های فنی مربوطه و تسهیل تامین مالی طرح ها و پروژه های سرمایه گذاری در حوزه های فناورانه و نو آورانه»، انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک فی مابین منطقه ویژه لامرد و شرکت تامین سرمایه امین با هدف تامین مالی و سرمایه طرح ها و پروژه های سرمایه گذاری و همکاری با اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر برای توسعه سرمایه گذاری در این قطب اقتصادی و همچنین انعقاد تفاهم نامه ای با سندیکای آلومینیوم ایران برای دعوت از سرمایه گذاران فعال در حوزه آلومینیوم و معرفی بسته های تخصصی این صنعت پایه، آغاز شد.

فدایی دولت در پایان از حمایتهای مستمر حضرت آیت الله دکتر علوی بویژه در طرح الحاق فرودگاه به محدوده منطقه ویژه لامرد و همراهی های دکتر رحیمی استاندار فارس و مدیران کل استانی ، نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی در توسعه همه جانبه این قطب اقتصادی تشکر کرد.
وی ابراز امیدواری کرد در پرتو حمایتها و تلاشهای رئیس هیات عامل ایمیدرو و مدیران سازمان و مسئولان محلی و استانی و حمایت مردم و فعالان اقتصادی و همکارانم در مجموعه منطقه ویژه لامرد با یک عزم جدی توانستیم گام های بزرگی برای رشد و توسعه این منطقه برداریم و اکنون بستر مناسبی برای سوق دادن سرمایه در راستای جهش تولید و تکمیل زنجیره صنایع در این قطب بزرگ صنعتی –معدنی در جنوب کشور فراهم شده است.

خبرنگاران در ادامه نشست از زیرساختهای و واحدهای صنعتی منطقه ویژه اقتصادی لامرد بازدید کردند و در جریان فعالیت این طرح ها و برنامه های توسعه ای این قطب اقتصادی قرار گرفتند.

لینک کوتاه

برچسب ها

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.